Wednesday, August 10, 2011

We will not go down


Mendengarkan lagu dendangan Micheal Heart bertajuk "We will not go down" mengingatkan kembali saya kepada buku From Beirut to Jerusalem. Buku tulisan seorang penulis berbangsa Cina ini begitu sinonim dengan peristiwa pembunuhan beramai-ramai di Kem Sabra-Shatila.

Mungkin gambar di atas sudah cukup meruntunkan hati-hati mereka yang punya "hati". Janji Allah itu benar. Allah tidak memerlukan kepada mereka yang tidak mahu berjuang bersama kerana janjinya pasti berlaku. Ya, mungkin tidak merujuk kepada kita yang sama sekali tidak berjihad dengan menggunakan senjata. Jihad kita mungkin lebih kepada jihad penulisan ataupun kekuatan anggota badan untuk menyampaikan risalah kebenaran.

Subhanallah, saat kita sedang menjamah makanan yang lazat-lazat rakyat nun jauh di Somalia sedang kebuluran. Umat Islam digesa menghulurkan bantuan makanan dengan segera. Bagaimana dengan negara-negara Islam di sekitarnya. Saya tertanya-tanya di manakah negara-negara Islam yang lain, sehinggakan negara bukan Islam yang turun memberi bantuan makanan. Ya Allah, Kau tetapkanlah iman mereka sebagaiman Kau tetapkan iman para sahabat.

Negara kita mungkin disibukkan dengan isu-isu murtad, perbalahan sesama umat Islam yang juga terdiri daripada golongan agamawan dan berpendidikan tinggi. Mengapa tidak kita semua bersatu atas dasar akidah Islamiyyah yang satu? Apakah punca kepada permasalahan ini? Ini tidak lain dan tidak bukan ujian Allah kepada kita yang bergelar Islam.

Apakah saat ini negara luar sedang mentertawakan negara kita? Mungkin kita hanya "syok snediri" tanpa menyedari serangan halus Yahudi laknatullah yang mahukan umat Islam saling bertelagah! Yahudi sendiri mahu menghapuskan semua agama di dunia dan mereka menganggap mereka adalah umat yang terbaik. Subhanallah, bilangan mereka lebih sedikit daripada umat Islam dan kekuatan itu mereka bina melalui pendidikan. Menguasai hampir kesemua bidang ilmu! Itulah rahsia mereka. Ayuh wahai diri, jangan sekadar rancak menulis! Umat Islam kian parah!

Semoga kita ini bukannya berjuang hangat-hangat tahi ayam. Tafsirlah perkataan perjuangan itu dengan kemampuan anda sendiri. Saya tinggalkan bait lagu "We will not go down" untuk kalian. Sedih bukan bila yang sibuk dan bersemangat mempertahankan Palestin adalah dari kalangan yang bukan Islam sendiri!



A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they're dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who's wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight


1 comment:

Shidiq-Aimi said...

:( mencuba sedaya yg termampu....