Thursday, August 11, 2011

Semoga kakak sejahtera di sana


UIAM PJ, 2006

Mula mengenali erti usrah. Dan Allah takdirkan juga pertemuan dengan Arwah Kak Siti Hajar. Saat itu umurnya 2 tahun lebih tua daripada saya. Seorang yang periang dan banyak ilmu!

Teringat pula perbincangan di dalam usrah. Naqibah Study Circle bersuara "Eh, macam akk pulak naqibah"..diikuti dengan gelak tawa semua ahli dalam study circle. Semuanya bermula apabila pelbagai ilmu yang dikongsi oleh Kak Hajar. Saya sendiri terpegun dan kagum mendengarnya. Bisik hati kecil saya, "Banyaknya ilmu akak ni"...

Setiap kali usrah bermula pasti saya dan Kak Hajar antara yang terawal sampai. Banyak soalan saya bertanya. Tetapi bukan soal ilmu agama tetapi kehidupan arwah sendiri. Bagaimana dia boleh masuk ke matrikulasi ini dan di mana dia menuntut ilmu sebelum ini.

Ditakdirkan Allah, rakan sebilik satu kelas dengan arwah di dalam jurusan Bahasa Arab. Banyak juga cerita yang saya dengar daripada rakan sebilik. Saya bertambah kagum dengannya.


UIAM Kuantan, 2008

Saya dikejutkan dengan pemergian arwah Kak Hajar. Mendengar berita ini saya seakan-akan tidak percaya. Kaku sebentar sebelum duduk termenung agak lama. Dengar-dengar pula cerita arwah kena buatan orang. Kata mereka arwah akan rasa sakit-sakit di badan pada waktu malam seperti dicakar. Allahu Allah. Tidak dapat saya bayangkan. Baru-baru ini saya terjumpa kisah arwah yang pada awalnya diuji dengan Rheumatoid Arthritis tetapi kemudiaanya semakin pulih. Penyakit ganjil pula yang muncul.

Syukur, Kak Hajar pergi menghadap Ilahi di dalam bulan yang penuh barokah. Bulan Ramadhan. Usai solat Tarawikh 4 rakat di Musolla CF Sister, ada seorang muslimat bercerita mengenai Kak Hajar. Suasana sedikit suram tetapi kemudiaan kata-kata semangat meniti di bibirnya. Beruntung bagi mereka yang pergi di dalam bulan Ramadhan.

Semoga roh arwah Kak Hajar dicucuri rahmat Ilahi dan ditempatkan di kalangan para solihin dan muttaqin. Semoga semangat juang di dalam diri Kak Hajar juga sentiasa mekar di dalam diri saya. Ikuti kisah ayah Arwah Kak Hajar di saat-saat pemergian puteri sulungnya. Semoga menjadi iktibar buat kita yang masih lagi hidup di bumi Allah s.w.t.




3 comments:

Shidiq-Aimi said...

beliau hanya berpindah.. :) moga di cucuri rahmat.. ALLAH.......

hakim.halim said...

sedih crita ni.. Tpi pasti die brada brsama sama org yang beriman. =)

Fatimah bintun Qamar said...

Fb: Ameen Ya Rabb!

Hakim: InsyaAllah, mudah2han, kita pasti menyusul suatu ketika nanti, mungkin esok!!!