Monday, August 1, 2011

1 Ramadhan 1432H


Alhamdulillah. Berlalu sudah 1 Ramadhan 1432 H. Masih lagi bernafas sehingga ke saat ini. Seinfiniti syukur. Ya Allah bantulah kami dalam memperelokkan ibadah kami kepada-Mu, sentiasa mengingati-Mu dan mensyukuri nikmat-Mu.

Seronok rasanya bila memasak beramai-ramai di dapur bersama mak dan adik-adik. Pasti sewaktu juadah berbuka dihidangkan teringat pula rakyat Somalia yang sedang mengalami fenomena kebuluran yang sangat dasyat. Lalu apakah cara terbaik untuk mendidik adik-adik untuk tidak membazir di meja makan.

Waktu berbuka adalah antara waktu yang paling menggembirakan seperti yang dijanjikan Allah s.w.t. Dan yang paling menggembirakan apabila kita dapat menatap wajah Pencipta Yang Maha Agung. Makanan di depan mata sungguh enak, mungkin di sini nafsu kita kadang-kadang cukup teruji. Lalu laju sahaja menyantap makanan dengan kuantiti yang agak banyak. Padahnya kekenyangan dan tidak habis. Sempat berpesan pada adik supaya kurangkan kuantiti makanan dan jangan terlalu ikutkan nafsu.

Ramadhan pasti memberi kemanisan apabila kita bukan sekadar berplapar dan dahaga tetapi cuba mendidik nafsu dan menanam sifat-sifat mahmudah di dalam diri. Peluang Ramadhan kali ini berpuasa bersama keluarga. Syukur. Jika dahulu berpuasa bersama rakan-rakan di kampus. Benar saya rindu ke kuliah, usrah dan majlis-majlis ilmu dan ifthar di Taman Ilmu dan Budi. Tetapi saya lebih gembira berada dekat dengan keluarga di bulan yang penuh keberkatan ini. Manfaatkan masa sebaiknya yang sudah Allah beri pada kita.

Mungkin ada yang sering meninggalkan keluarga dek kerana komitmen yang banyak. Tetapi harus diingat keluarga juga adalah penting. InsyaAllah doa pada Allah s.w.t supaya keluarga kita akan menjadi keluarga yang taat dan patuh pada perintah Allah. Bersangka baik dengan Dia.

Seronok melihat perkembangan adik bongsu yang sungguh petah dan rajin ke sekolah walaupun baru berusia 4 tahun. Seperti tahun-tahun lepas, sewaktu Adam masih bayi dia turut berjaga untuk sahur dengan mata tertutup tetapi tangan di dalam pinggan. Hehe. Comel!

Ramadhan Kareem untuk semua. Semoga Ramadhan kali ini adalah Ramadhan kita yang terbaik dari konteks seorang hamba Allah yang mendambakan redha-Nya dalam setiap perkara yang dilakukan. insyaAllah. Kita tidak sempurna tetapi kita boleh cuba yang terbaik untuk jadi hamba-Nya yang terbaik!

5 comments:

fb said...

hahaha kelakar plak tgk awis .. mcam2 gaya.. awan kepenatan ek? gambar baru ke nie?

NURILHAM said...

adam pun bangun sahur ke?

Siti Fatimah Kamaruddin said...

fb: pic 2009

nur: yeah, tapi skang ni dia bgn tapi tak sahur sama, dia tido kat tepi..ngee

najaf_jb said...

suka sgt tengok keluarga besar kat siti...

Siti Fatimah Kamaruddin said...

ni bukan keluarga besar akk, ad beberapa je ni, banyak lagi..huhu