Wednesday, May 4, 2011

Antara dua



Adammmmm...jangan pakai tu, tanggal cepat!!1Tiba-tiba kedengaran suara si kakak menjerit. Huhu. Balik dari "kerja" terus meletakkan sock hand di atas katil untuk dibasuh. Keluar bilik sebentar, apabila masuk semula Mr. Adam sedang berusaha memakai sock hand tersebut. Ui, bertuah Encik Adam. Maklumlah, untuk 3 minggu pertama ini saya ditempatkan di Makmal Mikrobiologi di Jabatan Patologi. Banyak bermain dengan bakteria dan bimbang terbawa-bawa segala microbes balik. Huhu. Balik sahaja rumah perlu segera membersihkan diri demi keselamatan semua terutamanya si kecil. Precaution steps dalam makmal mungkin dapat membantu mengurangkan risiko, insyaAllah. Lahaulawala quwwata illa billah..

Sudah 2 hari mengendalikan mesin BACTEC 2940. Banyak sample darah sampai di makmal, sampai kadang-kadang kaki jadi sakit sebab berdiri lama. Dari kick in data, streaking the bacteria, incubation, sensitivity test, staining and viewing under microscope sampai ke test yang lain. Semuanya memberi kepuasan bila kita faham dan tahu mengapa sesuatu itu sepatutnya seperti itu dan seperti ini. Alhamdulillah. Jika di makmal universiti tidak banyak yang dapat dilakukan dan dipraktikkan, tambah-tambah sesi makmal dahulu tidak banyak perkara yang kami lakukan. Di sini, alhamdulillah, pelbagai teknik dan ilmu baru dapat belajar. Bertambah seronok bila bekerja dalam makmal. Banyak bermain dengan bakteria jadi kena berhati-hati. Mak dah pesan awal-awal.

Selesai blood section untuk 2 hari, esok saya akan beralih ke pus section dan seterusnya ke urine/stool, and the last one sputum section pula. Dan kemudian akan ditempatkan di makmal lain pula. Ada seorang rakan di dalam lab sungguh happening. Saya pula agak pendiam, layankan sahaja sambil khusuk membuat kerja-kerja lab. Ice belum break lagi agaknya. Hehe. Kawan-kawan dari KLMU, UKM dan UNISEL juga turut sama berpraktikal. Mereka semua sangat peramah. Alhamdulillah, dapat ketua seksyen yang tak jemu memberi tunjuk ajar. Yang penting jangan takut buat silap. Sekali buat silap kita akan lebih peka dan berhati-hati.

Subhanallah, semuanya berkaitan dengan kehidupan kita. Jika kita yakin adanya pertemuan dengan Tuhan Yang Esa, sudah pasti sense of taqwa selalu tersemat di hati. Sentiasa berhati-hati memelihara diri dari dosa-dosa tanpa mengira sama ada ianya dosa kecil atau besar. Segala perkara yang berlaku dalam kehidupan Allah jadikan untuk kita berfikir dan bertindak mengikut kewarasan akal dan meletakkan iman di tempat teratas. Allahu Allah. Mohon pimpinan dari-Nya selalu.


Terima kasih kepada Allah kerana mencampakkan rasa seronok dalam bekerja, walau tanpa habuan berbentuk material saya dapat ilmu dan keikhlasan yang membawa keseronokan itu, insyaAllah. Keep on asking, dengan bertanya akan mencetus tahu dan faham. Mudah-mudahan.


Selamat berpraktikal sahabat-sahabat. Ingat dunia sekarang diancam bahaya, agama kita memerlukan pejuang-pejuang untuk ditegakkan, umat Islam yang lain menagih simpati dan doa. Dalam sibuk dengan urusan dunia, nun jauh di sana ada insan yang mendamba pertolongan, ada air mata yang bergenang, ada tangan yang menghulur, ada hati penuh dendam, ada jiwa penuh harapan. Oh Allah, guide them, guide us, guide all Muslimin wa Muslimat, Mukminin wa Mukminat to the right path, Your Path and His Messenger. Allahumma Ameen.

4 comments:

Shidiq-Aimi said...

dah "kick in data" mmg lah sakit. kaki...

Fatimah bintun Qamar said...

tu la pasai..huk3

taklah, sakit kaki sbb kena diri lama buat kerja2 bersama small organism;)

Shidiq-Aimi said...

ape ape pun grab pengalaman dan pengetahuan time "belajar" nie. InsyaALLAH.... jangan sombong atau malu bertanya.... (^_~)

NURILHAM said...

pengalaman intern yg menarik!thn depan nnt saya citer pengalaman saya lak...hoho lambat lg nk internship ni..huhu