Wednesday, May 11, 2011

Situ sana sini

Rindu pada "Mountain"


Ini bukan lagu mengenai Siti Situ Sana Sini. Huhu.

Ini mengenai situasi-situasi yang berlaku dalam kehidupan The_Caliph. Pedoman buat diri dan semua. Zikir fikir. InsyaAllah.


Situasi 1

A: "Jom kita jemaah sama nak"?

B: "Ermm ok (muka lain macam)...eh tak pelah, sebab saya nak cepat nie nak gi beli makanan".

A: Owh ok..(Pasrah)


Situasi 2

A: "Student jangan solat sini"

B: Senyap, membisu, pelik.


Situasi 3

Suasana yang bergembira sambil mempermainkan soal mati, hilai tawa sepanjang masa. Oh, sabdaan Rasulullah jelas menyatakan bahawa andai kita tahu apa yang Baginda tahu pasti sedikit sekali kita ketawa. Muhasabah. Bergurau berpada-pada. Dalam gurau-gurau pun tidak boleh menipu juga, dulu waktu kecil-kecil cili padi banyak kali buat macam ini. Bila dah dewasa, sudah maklum, tidak berani pula nak menegur orang. Once again, cakap dalam hati sahaja. Iman ini memang lemah, ada naik ada turun.


Situasi 4

Menakut-nakutkan budak kecil dengan HANTU. Oh, I feel so sad. Anak itu harus diajar takutkan Allah, cintakan Allah dan Rasul. Cukup sekadar menyatakan ada banyak benda-benda jahat daripada hantu.


Situasi 5

Berkopiah, menghafal Quran dan Hadis tetapi masih mencaci sesama umat Islam. Oh Ya Allah, apakah ini semua? Mohon jauh daripada semua ini.


Situasi 6

Banyak unsur-unsur negatif di luar. Mohon peliharaan Allah dan moga semua diberi hidayah. Bila dah terhantuk baru terngadah.


Situasi 7

Harap Si Pencinta Kucing dan Nasi Arab faham. Cintakan Allah cinta paling utama. Sekadar mengingati sesama Muslim. Moga bertemu wanita yang terbaik buat kamu ya. InsyaAllah, yakin pada-Nya!


Situasi 8

Gembira berpraktikal. Semakin tahu dan tahu dan semakin rasa kerdil diri ini. Menghabiskan sisa-sisa menuntut ilmu di Urine and Stool section sebelum proceed ke bahagian lain. Terima Kasih Ya Ilahi Rabbi!


Situasi 9

Terima kasih abah dan emak yang sentiasa ambil berat akan anakmu. Hari-hari tanya progress praktikal. Alhamdulillah semua baik-baik aja. Syukran kathir abi wa ummi!:)

Situasi 10

Terima kasih sahabat-sahabat semua. Semoga kita semua thabat dalam perjuangan yang sungguh kecil ini. Teruskan istiqamah di jalan-Nya. Jaga kesihatan baik-baik, nanti boleh berbakti lebih dan lebih insyaAllah.

No comments: