Monday, May 30, 2011

Syafakallah


"Abah, jangan lupa makan kapsul Roselle tu 2 biji lepas abah makan jap g".

Kata saya pada abah selepas beliau pulang dari pejabat. Mukanya kelihatan tidak bermaya. Mungkin penangan Encik Adam yang kejap kebah kejap demam semula. Keceriaan sedikit hilang. Alhamdulillah, pagi-pagi Adam bangun masuk tandas nak ambil wuduk katanya. Comel betul budak kecil sorang ini.

Demam panas adalah ledakan dari api neraka, maka sejukkanlah dengan air. Mak bercerita mengenai kawan di sekolahnya yang kehilangan adiknya baru-baru ini dan minggu lepas baru sahaja arwah ibunya kembali ke rahmatullah. Sama-sama sedekahkan Al-Fatihah.

Sakit dan sihat. Kedua-duanya ujian untuk kita. Mahu sabar atau tidak? Sejauh mana taqarub kita dengan Allah? Manifestasi kesyukuran kita kepada-Nya ada banyak cara, salah satu caranya dengan beribadah. Ingat, nanti bila sakit baru kita menyesal tidak dapat buat banyak ibadah. Nikmat kesihatan ini harus kita gunakan sebaiknya. Anggap sahaja ajal berada di sebelah kita. Allahuakbar.

Lima perkara sebelum lima perkara. Entri ini khas untuk ingatkan diri saya dan ahli keluarga. To Abah, insyaAllah bangun esok kebah, biiznillah. Teruskan beramal. Selagi nyawa dikandung badan, taat melakukan amal ibadah kepada Allah s.w.t dan tidak lupa amal kebajikan.

Thanks to mak and abah for everyhthing that you have been giving us until this moment. Berkat. InsyaAllah.


Syafakallah Ya Abi!


2 comments:

bintunQamar said...

abah demam ke?? syafakallah

Fatimah bintun Qamar said...

haah, sehari je..huhu..2 hari lepas tu kita plak, huhu..ujian2, Mc sehari..