Tuesday, June 22, 2010

Mak Abah

Mak dan Abah.

Perasan atau pun tidak kita pasti akan menyebut perkataan emak dahulu kan? Tidak kisah kalian memanggil wanita yang melahirkan kalian dengan panggilan apa sekalipun, pasti kalian akan mengutamakannya dahulu.Mengapa?Adakah itu suatu fitrah yang Allah kurniakan?Bayi yang baru mula hendak bercakap pasti akan pandai sebut perkataan “mak” dahulu dan kemudian barulah perkataan “abah”.

Dari Abu Hurairah bertanya, “Wahai Rasulullah, siapakah orang yang lebih berhak kubaktikan dengan baik?” Rasul menjawab, “Ibumu”, jawab Rasul, “Lalu siapa lagi?”, “Ibumu”, jawab Rasul. “Kemudian siapa?” Rasul menjawab, “Ibumu,” Ia kembali bertanya, “Lantas siapa lagi?” Rasul menjawab, “Ayahmu”
(HR Bukhari Muslim)

Segalanya punya hikmah. Ya benar. Perasaan ibu lebih dekat dengan anak, ibu juga lebih tahu mengasuh, merawat dan mendidik anak. InsyaAllah. Betapa mulianya ibu. Dan entri ini bukan mahu berbicara mengenai ibu namun lebih kepada penghargaan diri buat mak dan abah, Allahu Rahman selayaknya memberi balasan kepada kalian kerana menjadi ibu dan bapa kepada anak-anak seramai 11 orang yang sudah pasti punya seribu macam kerenah. Kadang-kadang jika adik yang paling kecil buat perangai, menyepah dan sebagainya pasti akan rasa geram juga. Nah, itu kan fitrah si kecil yang tidak mengerti apa-apa. Berlembut adalah jalan yang terbaik, namun perlu juga diselitkan ketegasan. Dapatkah saya menjadi seperti Hasan Al-Banna dalam mendidik anak-anaknya? Oh usah pergi jauh Rasulullah itu adalah contoh ikutan terbaik bukan?

Bagaimana mak dan abah membesarkan kami. Jarak kami dekat-dekat. Bila orang bertanya mereka akan tersenyum dan bangga. Alhamdulillah. Jika saya di tempat mak mampukah saya bersabar?Mampukah saya bertahan? Allah tidak akan membebankan seseorang dengan sesuatu yang dia tidak mampu. Itu janjinya. Sudah pasti emak mampu. Subhanallah, mak abah, ketahuilah CT selalu mendoakan kalian agar ditempatkan di syurga Allah kelak, dipanjangkan umur dengan amal kebajikan dan amal ibadat. Mudah-mudahan. Harapan kalian menjadi ibu yang solehah dan bapa yang soleh buat anak-anakmu.

Dari sekecil-kecil keperluan hingga sebesar-besarnya kalian mahukan yang terbaik walaupun kadang-kadang diri berasa malu dan mahukan yang ala kadar sahaja. Sungguh, mak abah jasamu masyaAllah tidak dapat diri ini balas melainkan dengan kejayaan dan doa yang berterusan. Selagi kalian masih bernafas, diri akan terus berbakti dan menggembirakan kalian. Tanggungjawab sebagai seorang kakak sulung akan ku jalankan dengan penuh rasa tanggungjawab. InsyaAllah. Ya Allah pimpin daku.

Melihatkan masa yang berjalan begitu pantas sekali, membuatkan diri berasa takut kalau-kalau nyawa kalian bakal ditarik dalam waktu terdekat. Sudah bersediakah?Allahu Allah, biarpun sedar kematian itu bila-bila sahaja kan menjemput namun itulah rasa hina diri seorang hamba. Entah bagaimana agaknya dengan adik-adik yang ramai, Ya Allah kau pasti sudah tentukan yang terbaik buat kami, Hidup ini tidak dijadikan mudah masakan kita mahukan ianya mudah. Segalanya dalam aturan Yang Esa. Dia Maha Kuasa atas segala.

Anas, Amru, Nur, Hawa, Aina, Nabilah, Wais, Aiman, Dzakwan dan si kecil Adam. Oh kalian mewarnai hidup ini. Selalu sahaja terkenangkan kalian, satu-satu wajah di ingatan tatkala berjauhan, doa sentiasa ada buat kalian. Semoga semua anak-anak ini akan menjadi anak yang berguna buat agama dan ummat. Semakin dekat masa itu. Masa perpisahan kita semua. Bila dan di mana semuanya sudah tertulis di dalam Lauh Mahfuz. Antara sedia atau tidak.

Biar saat itu tiba, saya dan semua harus redha, ingat semua punya hikmah yang harus disemai dan dituai lantas disemat dalam jiwa agar terus mara melangkah demi sebuah kehidupan. Kehidupan yang dibebankan dengan tanggungjawab sebagai hamba jua khalifah. Bersyukur atas segala. Kita adalah antara ribuan sperma yang dipilih Allah yang kemudian bersatu dengan ovum dan kemudiannya menjadi sebaik-baik ciptaan demi melaksanakan tugas besar di muka Bumi Allah s.w.t. Jika terpilih sudah tentu kita sanggup memikul beban itu. Mudah-mudahan. Doa dan terus berdoa. Kami anak-anakmu ingin memohon restu, ampunkan dosa-dosa kami wahai emak wahai abah, jika ada sikap yang membuatkan kalian tersinggung atau terasa, astargfirullah. Semoga dapat bersatu beriringan di syurga Allah kelak. Satu harapan besar, hanya rahmat dan redha-Mu yang didamba.


"Dunia dipenuhi dengan hiasan, semua dan segala yang ada akan kembali pada-Nya"

No comments: