Friday, September 30, 2011

Memori HTJ

Makmal Histologi

Pengalaman berpraktikal di Hospital Tuanku Jaafar selama 2 bulan lebih sangat menyeronokkan. Praktikal bermula pada bulan Mei dan berakhir awal bulan Julai yang lalu. Banyak pengalaman ditimba dan lebih seronok apabila kebanyakan teori yang dipelajari sebelum ini lebih difahami.

Seperti biasa sistem punch card, masuk kerja pukul 8 pagi dan balik pada pukul 5 petang. Saya merupakan pelajar praktikal terawal yang sampai, tetapi dek kerana menunggu pihak pengurusan kami "lewat" pada hari pertama. Berdebar-debar pada hari pertama. Pada pukul 8.15 pagi kami dibawa untuk punch card masing-masing dan warna merah jelas kelihatan.^_^

Alhamdulillah hari pertama ditempatkan di Makmal Mikrobiologi. 3 minggu berkhidmat dan antara semua makmal, pengalaman di Makmal Mikrobiologi lebih menyeronokkan. Sesuatu yang realiti dan boleh dilihat dengan mata kasar. Pegawai Sains yang senior kerap datang bertanya kami soalan-soalan yang menguji minda. Ada juga yang tidak dapat jawab, menunggu esok hari untuk memberi jawapan. Doktor pakar di bahagian ini juga turut sama membuat kerja bersama-sama.

Kenangan sekolah menengah kembali menggamit memori apabila seorang pelajar IMR menggelar saya dengan gelaran Ustazah. Niroshan sudah biasa berkawan dengan orang Melayu Islam. Banyak soalan yang ditanyakan. Dalam diam saya mengagumi dia kerana berfikiran seakan-akan orang Islam, saya mendoakan agar dia diberikan hidayah oleh Allah suatu hari nanti.

Segala ilmu dan pengalaman saya hargai dan segala tunjuk ajar hanya Allah sahaja yang mampu membalasnya.Paling tidak saya mengerti lumrah bekerja di hospital. Kerenah doktor, juruteknologi makmal perubatan dan pesakit. Peluang membantu doktor menjalankan Bone Marrow Aspiration, Fine Needle Aspiration dan melawat pesakit di wad adalah suatu pengalaman yang cukup berharga.

Sakit itu tiada siapa yang pinta. Yang pasti itu adalah ujian. Lima perkara sebelum lima perkara. Bayangkan jika sakit ibadah kita tidak seperti biasa. Justeru, manfaatkan masa sihat untuk beribadah semaksimum mungkin. InsyaALlah. Lumrah manusia itu bila sudah terhantuk baru terngadah. Manusia itu sendiri bersifat lupa dan tergesa-gesa.

Peranan doktor dalam arena dakwah sungguh besar, bukan sahaja doktor malah mereka yang di sekeliling pesakit.Semoga Allah beri kekuatan kepada kalian untuk terus berbakti bukan hanya sebagai seorang doktor biasa.

Ampunkan kami Ya Allah. Kurniakan kami ilmu yang berguna, tambahkan ilmu pengetahuan kami dan bantu kami memahami ilmu-Mu Ya Allah.

Terima Kasih warga Hospital Tuanku Jaafar, Seremban.

No comments: