Thursday, September 22, 2011

Kunci syurga mak


Daripada Anas, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: “Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai.”
(Hadis Riwayat Ahmad)

Mudah kan perempuan mahu menempati syurga Allah dan mudah juga ke neraka-Nya. Sebelum ini entri mengenai mak, kali ini entri ini khas buat abah. Kami sama-sama lahir pada bulan Disember. Dan insyaAllah Disember ini abah bakal menamatkan khidmatnya di sektor kerajaan. InsyaAllah. You are reaching 58 years old abah!:)

Abah jangan segan ya ct tulis mengenai abah. Ini adalah memori. Ini adalah ruang untuk anakmu mencurahkan segala isi hati yang terbuku dan juga segala pengalaman yang ditempuh. Tidak lupa sebagai medium berkongsi ilmu. Bila menyelongkar entri-entri dahulu, diri rasa seronok. Membaca kembali tulisan-tulisan, pengalaman-pengalaman dan ilmu-ilmu. Nanti kalau sempat ada anak di dunia ini, bolehlah baca tulisan ummi ye. Haha. Jauhnya menyimpang. InsyaALlah doakanlah saya ya sahabat-sahabat^_^

Mari kembali kepada topik asal. Nama penuh abah Kamaruddin b. Mohd Taib. Anak ke-2 dari 4 orang adik beradik. Adik abah yang perempuan pun sama bilangan anak dengan abah, iaitu 11 orang kesemuanya.Alhamdulillah. Seronok adik beradik ramai, boleh buat games, boleh berusrah dan boleh buat pasukan bola juga. Tapi setakat ini belum pernah buat pasukan bola:). Seribu satu kerenah. Tetapi itu satu lumrah. Mungkin mak dan abah pening dengan kami masa kecil-kecil dulu kan. Yelah, beza setahun.

Erm, masih ingat lagi kami berempat (gambar di atas kecuali baby yang kecil), beratur minta abah buatkan susu. Selepas satu botol susu siap, satu lagi datang, satu lagi pergi baring sambil minum susu. Dah habis susu datang balik dapur. Abah masih buat susu anak-anaknya. Subhanallah. Paling tidak dapat dilupakan bila hendak ke tadika. Menangis minta abah mandikan. Kalau bab-bab mandi abah yang kena mandikan. Kalau tidak nyaring bunyi yang keluar dari mulut kami.

Abah hantar pergi sekolah semasa sekolah rendah. Waktu ini kami ada van. Seronok naik van, boleh tidur luas-luas. Hehe. Abah bawa perlahan. Air mata dah meleleh sebab dah lambat ke sekolah. Hawa pula kalau ke sekolah mesti tidur dalam perjalanan kan Hawa:)

Satu sifat abah yang ct kagum sehingga sekarang adalah sifat penyabar abah. Kadang-kadang sifat itu yang buat ct mengalirkan air mata. I'm proud with you abah!Tidak perlu ct ceritakan sebab abah pun tahu kan. Abah semakin tua, uban di rambut jelas kelihatan. Ct juga kagum sebab abah bela janggut. Hehe. Itu yang ct paling suka. Teringat semasa peristiwa 11 September. Yang berjanggut dianggap terrorist, extremist dan lain-lain. Abah nak ke luar negara pun kami risau. Yelah, takut orang jahat buat yang bukan-bukan. Pernah sekali sewaktu trim janggut abah, terpotong agak pendek dari yang biasa. Abah marah. Hehe. InsyaALlah sunnah yang satu ini dan sunnah-sunnah lain yang abah buat menandakan abah sayang dan cinta pada Rasulullah s.a.w.

Ct bertambah kagum bila abah menceritakan pengalaman abah sewaktu di Tanah Suci Mekah. Abah mesti ingat kan sewaktu abah cerita ct hanya diam dan menangis. I never thought that abah. Your wishes to ALlah were such an amazing one that i would never expect that and Alhamdulillah He gives what you want. Allah knows what's the best for His servant. Terima kasih abah untuk segala-galanya. Ramai orang diuji dengan kehilangan insan yang tersayang dan ct tidak pasti dan tidak tahu langsung bila tibanya giliran abah dan mak. Ataukah ct yang akan pergi dahulu?Kita tidak tahu.Apa yang kita mampu laksanakan tugas sebagai hamba Allah sebaik mungkin. InsyaALlah!



Sewaktu tahun kedua (tahun akhir di matrik), ct dapat panggilan telefon dari mak. Mak disahkan pregnant. Sangat terkejut, tak sangka dan gembira. Kami akan mendapat adik. Akhirnya Adam lahir sebagai penyeri keluarga kami. Semua orang pasti mahu pulang ke rumah dengan segera untuk melihatnya, bermain-main dengan Adam. Walaupun mak disyorkan untuk tidak mengandung lagi, tetapi atas pantauan doktor dan kuasa Allah mak mengandung lagi dan anak mak sihat walafiat. ALhamdulillah. Abah setia menunggu di hospital dan abah pasti orang yang paling gembira!


Tidak mampu nak menulis lagi. Sebak rasanya. Ct buat entri ini khas buat abah. Terima kasih sebab follow blog anak abah ini. Semua blog anak-anak abah follow. Terima kasih sekali lagi. Tidak terbalas jasa mak dan abah membesarkan kami semua 11 beradik. Ct pun tidak sangka yang sekarang abah sudah hampir mencecah angka 60 tahun. InsyaAllah. Semoga abah terus istiqamah dengan amalan. Diberkati umurmu sehingga saat ini. Semoga menjadi hamba ALlah yang soleh. Ameen Ya Rabb! Nanti lepas abah pencen, insyaALlah kita pergi umrah sama-sama ya!:)

Entri ini juga khas buat adinda-adindaku Nur, Hawa dan Nabilah.

Akhirul kalam, semoga Allah ampunkan dosa-dosa kami jika berlebih-lebih dalam sesuatu urusan.

p/s: Rasa entri ini antara yang pelik dari entri-entri sebelum ini. Allah yang menggerakkan hati.This is my territory, so, nothing's weird!:D


5 comments:

bintunQamar said...

Ya Allah ct, sebaknya kita rasa... tak tertahan.

Siti Fatimah Kamaruddin said...

Me too hawa, when i read it back my tears start to flow profusely!huhu..InsyaAllah doa ko mok dan aboh deh:)Jangan sedih2.

Bintun Qamar said...

Tersentuh hati kita. Banyak jasa mak ngan abah. ='D

NURILHAM said...

like!
ct ape doa abah masa kat mekah?
ce citer ce citer..

bintunQamar said...

rativnur, tu kena tanya abah sendiri laa..huhu. jeng3