Thursday, September 8, 2011

Sayang-sayang kamu


“Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa ang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.”

(At-Tahrim:6)


Subhanallah. Ayat ini barangkali menggerunkan diri. Selain permulaan ayat dalam Surah As-Saff, ayat ini cukup membuatkan diri gerun dan sudah tentu ayat-ayat Allah itu harus kita geruni, kagumi dan mengambil pedoman dengan tindakan yang segera. Allahuakbar. Mohon kekuatan pada Yang Satu.Bina Islam di dalam diri sendiri dan kemudian mempengaruhi keluarga, rakan-rakan dan juga yang terdekat.

Doa acap kali dipanjatkan agar keluarga yang terbina akan menjadi orang-orang yang soleh dan solehah. Barangkali doa kita dimakbulkan Allah pada generasi yang seterusnya. Barangkali doa itu Allah tunjukkan pada anak kita, cucu kita atau cicit kita. InsyaAllah. Yang pasti usah berhenti berdoa dan bersangka baik dengan Allah Rabbul 'Alamin. Kebanyakan tulisan saya adalah untuk diri saya sendiri dan juga ahli keluarga yang membaca bait-bait tulisan saya di laman ini.

Seperti biasa, cuti 5 bulan yang dihabiskan untuk program, praktikal, majlis ilmu, bersama kaum keluarga bakal sampai ke penghujungnya. Akan merindui semuanya. Itu pasti. Maka adakah kita benar-benar mencintai Allah dan Rasul lebih dari segala-galanya yang ada di dunia ini. Tanya diri kita. Asif 'ala kulli ya abi ya ummi. Barakallahulakum!

Salam Aidilfitri. Selamat kembali kepada fitrah. InsyaAllah kita usaha ye sama-sama ke arah kebaikan sokmo!:)


4 comments:

fb said...

sokmo sokmo lah ek.. heee :)

fb said...

adam ngan awan kan? hee

Siti Fatimah Kamaruddin said...

yup.bijak benor anak pak cik bahar nie.huk3

fb said...

hehe