Tuesday, September 27, 2011

Allah HEBAT kan?


Bawang putih?

Kenapa pula saya post entri berkaitan bawang putih?

Sebelum itu, saya mahu mengimbas kembali pertanyaan saya kepada Ustaz Razak semasa kelas UNGS First Year Second Semester. Ingat lagi ye ingatan saya. Huhu. Ustaz bercerita soal ubat-ubatan kita pada zaman sekarang. Saya pula kemudiannya mengajukan soalan mengenai konspirasi Yahudi dan menyentuh mengenai pegambilan bawang putih yang banyak dalam makanan sebagai langkah menjaga kesihatan tubuh badan atau lebih tepat lagi membantu sistem pertahanan badan dari serangan penyakit. Ustaz tidak menafikannya dan beliau menyarankan agar banyak memakan buah-buahan. Ya, itu yang sebaiknya. Rindu pula kelas UNGS dengan Ustaz Razak dan Ustaz Ibrahim Shogar. Dua-dua ustaz yang sangat peramah di luar mahupun di dalam kelas.

Sebentar tadi ada kelas Herbal Medicine bersama Dr. Deny. She's an Indonesian tetapi sudah 3 tahun menetap di Malaysia. Suaminya lecturer di Kuliyyah Pharmacy. Belajar mengenai herba untuk penyakit yang berkaitan dengan sistem kardiovaskular. Salah satu perkara yang menarik untuk dikongsikan adalah mengenai bawang putih atau nama saintifiknya Allium Sativum.

Bawang putih merupakan ramuan yang tidak asing lagi dalam masakan kita. Kalau ingin tahu bawang putih yang kita hiris dan tumbuk jika dicampurkan dalam masakan tidak membantu dari segi kesihatan. Ini kerana, Allicin merupakan komponen aktif telah dibebaskan sewaktu proses menghiris atau menumbuknya dan ianya telah bertindak dengan udara. Lalu tidak menghasilkan kesan apa-apa jika dicampur dalam masakan sekadar penaik bau.

Penat je cakap dengan mak letak bawang putih banyak-banyak. Hehe. Ok ilmu baru. Terima kasih Allah. Jadi seeloknya kita makan bawang putih itu begitu sahaja. Terus meresap di dalam mulut. (Hehe, berani cuba?). Atau pun boleh makan jeruk bawang putih. Dr cakap sehari 4mg sahaja kuantiti yang boleh diambil. Dr sendiri tidak suka makan begitu sahaja, jadi alternatifnya ambil kapsul bawang putih yang ada di pasaran. Anything that is excessive can give harm to our body kan.

Banyak khasiat bawang putih yang memberi sangat banyak benefit pada kesihatan tubuh badan kita. Bukan sahaja bawang putih malah ciptaan-ciptaan Allah yang lain pun sungguh banyak kebaikannya kepada ummat sejagat. Saintis rancak membuat kajian untuk membuktikannya. Hebat betul Allah. Mahu hamba-Nya berfikir dan dari situ akan timbul rasa syukur dan takzim! Subhanallah. Nikmat sungguh banyak, cuma kita yang kadang-kadang tidak mahu berfikir, hanya tahu menyumbat makanan di dalam mulut. Lazatnya hanya di mulut, bila sudah di dalam perut sudah hilang kelazatannya. Itulah ibaratnya dunia ini. Kelazatan sementara dan penghapus kelazatannya adalah MATI.


Allah Maha Hebat!

1 comment:

Aku Mu'iz said...

macam tu ka? baru tahu...so lepas ni jangan masak bawang putih