Wednesday, June 6, 2012

Pasca peperiksaan





 Anak kecil yang tiada noda. Seronok kan? (Comel gak abang den, tapi time kecil la.haha)



Ketika mula menerima wahyu, Baginda resah gelisah. Masakan tidak, satu amanah besar akan terbeban di bahunya. Di bahu yang cukup mulia. Bergembiralah para sahabat yang dapat bersama-sama dengan Rasulullah, berjuang bersama Baginda, makan dan tidur bersama-sama. Apalah ertinya kita sebagai seorang hamba, seorang sahabat dan seorang khalifatullah. Apa yang sudah saya sumbangkan untuk agama mulia ini? Tanya soalan itu pada diri kita. Layakkah syafaat Baginda buat diri kita?Allahu Allah…

Kelegaan sedikit menjengah kehidupan saat ini. Usai kertas terakhir semalam saya terus mengucap panjang tatkala melangkah keluar daripada dewan. Astargfirullah.Bimbang, takut dan gembira bercampur menjadi satu. Apakah ilmu selama ini benar-benar saya rasai dan apakah benar-benar ibrah dikutip. Mudah-mudahan. Jika tidak sebanyak para ilmuwan Islam, paling kurang ada ilmu yang sampai ke jiwa dan merasai kebesaran Allah sebagai Tuhan yang menciptakan sekecil-kecil zarah sehingga ke sebesar-besar langit dan Bumi. Subhanallah.

Perbincangan petang tadi bersama seorang sahabat sedikit sebanyak mengingatkan kembali diri yang kadang-kadang alpa. Alpa dengan niat. Kerana niat itu tunjang dalam setiap amalan. Sesuai dengan hadis pertama yang disusun oleh Imam Nawawi dalam hadis 40.

Detik dan saat ini, terngiang-ngiang kata-kata Prof Razali Nawawi, antara sosok seorang pejuang yang sangat saya kagumi kata-kata dan tindakannya.

“Transform pemikiran kita, tindakan kita, pakaian kita, kata-kata kita, jadikan Allah sebagai tempat rujukan dalam segala hal, selalu bertanya pada Allah, isthikarah, adakah apa yang kita buat betul atau tidak”

Kata-kata ini tersimpan rapi di dalam pemikiran saya. Bukan itu sahaja, gaya penyampaian beliau juga masih saya ingat. Terima kasih Allah sebab selalu hadirkan insan-insan yang punya pengalaman-pengalaman berharga. Pernah saya kongsikan bersama sahabat-sahabat lain. Tetapi tidak pasti sejauh mana kata-kata yang kita sampaikan ada sahabat-sahabat yang ingat dan buat tindakan. Semacam perintah Allah kepada hamba-Nya, lalu hamba-Nya terus terpukul dengan teguran lantas terus bertindak. Indahnya!

Sedikit coretan pasca kertas akhir semester yang indah ini. Semester-semester yang pasti akan dirindui. Ada buah tangan untuk sahabat-sahabat yang selalu melawat blog ini. Nanti saya ‘bagi”. InsyaAllah.

Doakan saya dapat bentangkan Projek Tahun Akhir dengan baik ya. Doa kalian sangat dibutuhkan (tetiba Indon)^_^.


No comments: