Tuesday, April 10, 2012

Hadiah ke anugerah?


Gambar di atas adalah sewaktu majlis Mawlid di Yayasan Sofa. Allah tunda impian saya mahu bertemu dengan para masyaikh tercinta. Langkah itu sudah hampir tetapi Allah punya aturan untuk saya. Cemburu, sedih. Tetapi saya akan tetap terus berdoa agar Allah bawa saya ke jalan itu. Habib Ali Al-Jufri sosok tubuh seorang pendakwah yang juga ahlulbait yang kalamnya sering mengingatkan saya supaya mencintai Allah dan Rasulullah. Subhanallah. Jika mahu dihitung cinta kita kepada Nabi tidak cukup sekadar dengan kata-kata. Sudah cukup tersentuh atau bergetarkah hati ini sekiranya nama Muhammad s.a.w itu diucapkan? Allah...T_T

Alhamdulillah. Manusia hebat merancang macam mana sekalipun, jika Allah tidak izinkan tidak akan jadi. Sebab itulah selagi sesuatu perkara itu belum terjadi saya masih tidak berasa gembira dan tidak meletakkan harapan yang terlampau tinggi kerana saya bimbang perancangan itu tidak sama dengan perancangan Allah dan bimbang sekiranya saya sudah tidak ada lagi di muka Bumi Allah. Maafkan saya. Allah knows what is the best for His servant. Kita ingat benda tersebut baik untuk kita tetapi sebenarnya tidak.

So, kita ala kadar dalam segala hal tapi kita tetap usaha dan menuju ke arah itu ok? InsyaAllah. Yang penting jangan sekali-kali meletakkan harapan kepada manusia, kerana manusia itu hanya akan mengecewakan tetapi tidak Allah, kerana Dia sentiasa bersama kita walaupun kita ini jarang sekali mengingati-Nya!

Last but not least, rajin-rajinkanlah diri kita hadir ke majlis-majlis ilmu, moga-moga bertambah iman kita walaupun iman manusia macam kita ini terletak di tempat paling bawah sekali berbanding dengan iman para Nabi dan malaikat. Sama-sama cintakan Allah dan Rasul lebih dari segala-galanya, moga cinta ALlah ini membawa kita kepada cinta manusia yang mencintai Allah dan Rasul-Nya. Mudah-mudahan.

I was just flashing back my mind on what Habib Ali Zainal Abidin had said during UIAM Kuantan Berselawat. Katanya hadiah boleh lagi hendak dibalas kalau orang bagi, tetapi bagaimana dengan anugerah? Anugerah itu sesuatu yang luar biasa kurniaan Allah dan tidak sama dengan hadiah. Selamat berfikir!^_^


Ya Allah Ya Rahman YA Rahim, kurniakanlah aku cinta kepadaMu dan cinta kepada orang-orang yang mencintaiMu.Ameen Ya Rabb!


No comments: