Thursday, January 5, 2012

Allah always with you


Alhamdulillah thumma alhamdulillah.

Malu pada-Nya. Masih lagi hidup. Alhamdulillah. Semoga saya terus berusaha untuk jadi hamba yang terbaik. Peringatan. Dengan artikel ini saya bukan berpolitik. Tetapi cuba memahami politik. Politik itu suci. Terpulang kepada yang mencorakkanya.

Sosok terhebat baginda Rasulullah s.a.w beserta dengan pertolongan para sahabat, Islam tersebar hampir di keseluruhan dunia ini. Subhanallah wa MasyaAllah! It's part of our role as a Muslim which we are now living in a country so called Muslim country:)

Ayuh, teruskan pembacaan kalian. Semoga hati ini terus disinari nur Ilahi. Mudahan-mudahan. Doa dan terus berdoa. Selesai baca sampai habis doa dan solat hajat ya. Tanpa putus, insyaAllah.

Here we go...The journey begins. Basmallah..

Langkah demi langkah menuju tanggal 9 Januari 2012, apabila direnung kembali Deklarasi Permatang Pauh 1998, apa yang diperjuangkan oleh generasi reformasi masih relevan hari ini. Bahawa diri manusia haram dizalimi dan diaibkan, haram dibelenggu dan disekat tanpa mengikut proses dan undang-undang yang adil. Bahawa gerakan reformasi untuk menegakkan keadilan untuk semua, yang kuat dan yang lemah, yang kaya dan yang miskin; membersihkan institusi dan proses undang-undang daripada dicemari oleh penyalahgunaan kuasa dan rasuah.

Saya cintakan Malaysia. Kita semua cintakan tanah air kesayangan ini. Kita menghormati undang-undang dan sistem kehakiman yang membawa kebaikan dan keadilan kepada semua. Menghadirkan diri di mahkamah Jalan Duta pada 9 Januari 2012 tidak bermaksud kita tidak menghormati undang-undang dan sistem kehakiman.

Sebaliknya, atas semangat cintakan perlembagaan, undang-undang dan sistem kehakiman negara, kita hadirkan diri untuk menyaksikan dengan kaca mata sendiri sejauh mana prinsip keadilan diangkat tanpa mengira perbezaan fahaman politik dalam kes fitnah II dan bukannya diperkosakan sistem kehakiman negara.

Sekian banyak berita yang terkandung dalam akhbar harian yang menjadi tatapan kita saban hari. Apakah akhirnya memenjarakan kita dengan ketidakupayaan memahami hubung kait sistem kehakiman dan kuasa politk yang dominan? Perhimpunan 901 bukan sekadar kerana seorang manusia berusia 65 tahun yang pernah ditelanjangkan, dibelasah sehingga mata berdarah, dipenjarakan dan diaibkan berkali-kali, tetapi berkait rapat dengan kerosakan sistem kehakiman dan institusi keadilan sehingga mampu memenjarakan kita dan memperdayakan kita dengan persepsi yang dilakarkan oleh jentera media kawalan UMNO dan Barisan Nasional (BN). Jangan kita lupa semasa membaca akhbar atau menonton berita televisyen, dalam dunia kontemporari, institusi media merupakan sebahagian daripada institusi keadilan.

No comments: