Wednesday, January 18, 2012

2008-2011


Alhamdulillah wa syukrillah...

Apabila rindu pasti saya akan membelek-belek gambar keluarga dan juga gambar-gambar Aidilfitri sepanjang tahun 2008 hingga 2011. Satu persatu wajah adinda, kekanda, ayahanda dan bonda diteliti, dari wajah keanak-anakan ke wajah matang^_^.

Mak, abah alhamdulillah kita masih lagi hidup di muka Bumi tidak lain dan tidak bukan untuk kita mengabdikan diri kepada-Nya. Memanifestasi syukur melalui amal ibadah dan setiap apa yang kita lakukan pastikan kita niatkan kerana-Nya. Alhamdulillah terima kasih Allah. Subhanallah, kita ini sebenarnya sentiasa berada dalam dakapan kasih sayang Allah.

Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan. Ayat yang sentiasa diulang di dalam surah Ar-Rahman. Betapa Allahu Rabbul'alamin sentiasa melimpahkan rahmat dan nikmat-Nya dalam kehidupan kita sehari-harian.

Saat ini UIAM Kuantan ini 'dipenuhi' dengan pelajar Tahun Akhir yang sibuk dengan Projek Tahun Akhir. Buat sahabat-sahabat, rancanglah masa sebaik-baiknya ye. Tetapi di dalam merancang jangan pula lupa bahawa Allah juga merancang. Usah merasakan segala kemudahan melakukan sesuatu atau usaha kita itu adalah hasil daripada usaha kita. Jangan pula kita leka. Jangan berbangga andai kita tidak menjaga ibadah tetapi mampu sahaja bekerja kuat. Allahu Allah. Jangan sahabat, jangan. Itu istidraj namanya. Na'uzubillahminzalik.

Sudah pasti kita tidak mahu menjadi seperti Qarun bukan?

Selawat dan salam buat Rasul junjungan Nabi Muhammad s.a.w, usaha Baginda yang tidak pernah putus. Biarpun ujian kuat melanda Baginda tetap teguh, demi ummat, demi Islam dan demi cintanya kepada Sang Pencipta. Jika kita mampu mentelaah buku-buku akademik, menonton filem atau drama, mengapa tidak luangkan sedikit masa mengulangkaji sirah Nabawiyyah? Sepatutnya lebih kerap.

Akhir zaman ini satu persatu fitnah akan dibentangkan di depan mata. Sedih juga apabila golongan yang berusia di kampung mudah terpengaruh dengan media massa yang dikuasai pemerintah. Negara Islam adalah negara yang mempunyai suluk yang soleh yakni perjalanan yang diredhai Allah sesuai dengan peranannya sebagai sebuah negara Islam. Janji Allah pasti berlaku. Sedikit masa lagi. Tetapi kita perlu menyumbang untuk Islam walaupun sedikit.

Gerun juga bila memikirkan di akhirat kelak, apabila Allah akan bertanya mengenai apa yang telah kita lakukan sewaktu muda? Sudah ada jawapannya? Mari tepuk dada tanya iman kita. Saya kira entri ini dipelbagaikan, rasa ingin diluahkan apa yang ingin saya luahkan.

Semester depan ini punya perancangan yang lebih baik untuk rakan-rakan sebilik tersayang, diri sendiri, akademi, kerjaya dan juga keluarga. Semoga Allah bantu. Dan kekuatan seorang dai'e itu terletak pada solat malamnya. InsyaAllah, kita sama-sama doakan Allah kuatkan hati kita kerana Allah yang bagi segala kekuatan kan. Jadi kita minta pada-Nya ok?

Semoga dipimpin segala urusan FYP, urusan menulis thesis, membaca segala journal, urusan gerakan, usrah, akademik dan semua urusan kerana-Nya. Malu minta dimudahkan tetapi cukup sekadar dipimpin dan diberi kekuatan untuk menghadapi dugaan hidup yang pastinya datang dengan bermacam-macam cara.

Bakal melangkah ke semester akhir tahun Empat. Subhanallah, masa sungguh cepat berlalu, usia semakin meningkat. Semoga sentiasa mempertingkatkan amal, memperbaiki ibadah dan memperbanyakkan taubat!

Terima kasih Allah, terima kasih. Terima mak abah, terima kasih adik beradik, terima kasih sahabat-sahabat, terima kasih guru-guru. Terima kasih semua!:)

Semoga selamat sampai rumah Jumaat ini, insyaAllah. Tidak sabar mahu pulang menatap wajah-wajah mereka.

No comments: