Tuesday, April 19, 2011

Adam kami

Rindu Adam yang kecil...Adam kecil balik boleh tak?:P


Baru berumur 3 tahun lebih. 23 Oktober ini genaplah umurnya 4 tahun. Tetapi bila bercakap gayanya seperti orang dewasa. Barangkali dikelilingi kakak-kakak dan abang-abangnya yang sudah besar panjang. Walaupun agak pelat namun gaya dia menuturkan kata-katanya tidak ubah seperti orang dewasa. Sampai cikgunya pun geli hati dan rajin melayan Si Kecil Adam.


Saya: "Abang hari ni gi sekolah tau"

Adam : "Anaklah, abang nak do, abang antuk ni" (Tak nak lah, abang nak tido, abang ngantuk nie)

Kadang-kadang geli hati dengar bahasa dia. Maklah insan yang paling faham bahasa pelatnya. Abah pun kurang faham. Hehe.

Ada sahaja alasannya tiap kali hendak ke sekolah. Walaupun baru berusia 3 tahun lebih tetapi mak dan kami sekeluarga mahu dia ke sekolah lebih awal, walaupun banyak kali dia ponteng sekolah, sekurang-kurangnya dia telah dididik dari awal lagi untuk ke sekolah. Katanya kawan-kawan di sana mengacaunya, maklumlah dia yang paling muda.

Baru sahaja pagi tadi memujuknya ke sekolah, alasannya kali ini demam, sambil terus merebahkan badannya di atas katil. Bijak benor la Adam oi.Huhu. Bahaya juga kecil-kecil dah banyak alasan nie. Sambil tersenyum melihat gayanya saya meminta Adam membaca buku. Diikutkan sahaja.

Melihat Adam saya teringat pula kisah Si Sandi, kisah dari seberang Indonesia. Usia 4 tahun sudah terjebak dengan rokok dan menjadi antara tempat rujukan pusta pelacuran di sana. Allahu Allah. Itu antara yang jelas kita tahu, bagaimana dengan kes lain yang lagi dasyat daripada ini. Kita tidak tahu. Hakikat anak kecil ini adalah pemimpin pada generasi akan datang.

Mak, abah, sama-sama ye kita didik Adam jadi anak yang soleh. Itu harta yang paling berharga daripada harta kekayaan dan wang ringgit. Jaminan di akhirat nanti. InsyaAllah.

Yang paling penting saya suka layan Adam sambil buat kerja rumah! You are the best listener lah Adam!:)

3 comments:

fb said...

heheheeheheh lawak lawak..

Siti Fatimah Kamaruddin said...

memang lawak sgt2..huk3

3p4h said...

Anak2, kain putih dan ibu bapa. Moga Allah memberi perlindungan daripada perkara2 yg merosakkan. Ameen