Monday, November 22, 2010

Berkumpul kerana Yang Satu

Alhamdulillah, syukur setinggi-tinggi syukur, perjumpaan keluarga Dato' Maharaja Inda Ujang yang berlangsung di Jelebu pada hari Sabtu, 20hb November 2010. Pertemuan ini bertempat di rumah arwah Wan Lang di Jelebu, Negeri Sembilan. Kampung saya sendiri. Semua yang telah dikesan adalah seramai 174 orang. Namun, tidak semua dapat menghadirkan diri. Yang dipilih Allah ini sahaja dapat bersua muka pada hari tersebut. Memandangkan ada saudara mara yang sedang bertungkus lumus berjuang untuk peperiksaan akhir tahun di universiti masing-masing dan ada satu keluarga yang menghadiri konvokesyen anaknya di Kedah.

Adik beradik wan@nenek yang masih lagi hidup ialah wan saya, Hajah Mariah bt. Ujang (mak kepada abah) dan juga Wan Cu, Hajah Mahani bt. Ujang yang merupakan anak bongsu dalam keluarganya. Terima kasing kepada Pak Long, Pak Lang Ibrahim dan beberapa Ahli Jawatankuasa yang merancang dan melaksana. Hakikatnya Allah jualah Perancang Yang Maha Hebat. Segala kekurangan dalam program pertama ini diharapkan dapat diperbaiki dan ditambah mutunya untuk perjumpaan akan datang, iaitu seperti yang telah dirancang pada tahun 2012 nanti, insyaAllah. Mengharapkan juga akan diadakan "group binding" untuk lebih mengenali saudara mara. Mohon letak saya sebagai komiti. Hehe. Let the picture tell you the story. Credit to Arief (Pak Lang Ibrahim's son) for all the pictures!

Seronok tengok gambar-gambar lama nie. Khas untuk setiap keluarga. Very nostalgic and classic!


Yang kat tengah-tengah duduk (kot hitam) merupakan arwah Moyang (Dato Maharaja Inda Ujang), tak tahulah kenapa ada panggilan nie dan sebelah atuk tu isteri dia, moyang saya jugalah. Arwah moyang dengan anak-anak, menantu dan cucunya. Tapi dalam gambar ni Wan saya tiada pula.

Keluarga Tok Teh

Wan Cu dan Tok Cu bersama anak, menantu, cucu & cicit :)

Keluarga arwah Wan Lang...dah besar-besar belaka..

Yang nie kalau nak tahu keluarga Wan saya (Wan Ngah). Wan ialah mak kepada abah saya. Faham tak?Hehe..Ada beberapa cucu wan dan cicit yang tiada dalam gambar. Atok dah meninggal. Wan paling ramai cucu (31 orang) dalam keluarganya. Setakat nie cicit baru satu. So, abang-abang, kakak-kakak sila la tambah ye..^_^

Inilah Pak Lang Ibrahim (anak arwah Wan Long), tulang belakang perjumpaan keluarga nie. Beliau selaku Pengerusi Majlis banyak bercerita mengenai keluarga nie. Terima Kasih Pak Lang! Beliau merupakan anak kepada arwah Wan Lang.

Sementara Pak Long berucap, Adam menjalankan operasinya mencuri gula-gula..Hehe...


Perjumpaan Keluarga Dato' Maharaja Inda Ujang Kali Pertama, kali kedua insyaAllah tahun 2012, waktu itu mesti ramai yang dah berkahwin, insyaAllah makin bertambah ahli keluarga...

Inilah Wan Cu, masih lagi sihat dan ayu..Alhamdulillah..

Yang ini pula Wan Ngah, iaitu wan/nenek saya sendiri..Masih lagi sihat dan ayu juga alhamdulillah...


Sebelum majlis bermula, cucu-cucu dan cicit-cicit ada aktiviti menarik, iaitu pertandingan mewarna. Kelihatan ada beberapa juri sedang menilai hasil adik-adik. Dzakwan dapat saguhati, ok lah tu..huhu...sebab dzakwan ni mewarna tak pandai sangat tapi kalau disuruh melukis, macam-macam lukisan dia pandai buat..

My beloved Wan & Wan Cu. Moga umur kalian hingga saat ini diberkati Ilahi. Ameen...

Adam sangat suka dapat kawan baru. Si kecil berbaju ungu itu merupakan cucu kepada Pak Lang Ibrahim. Keletah 2 orang ini penyeri majlis petang itu.


Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: ”Tujuh golongan manusia yang akan diberi perlindungan oleh Allah dalam naungannya di hari yang tiada naungan melainkan perlindungan Allah itu sendiri iaitu: Imam (pemimpin) yang adil, pemuda yang sentiasa beribadat kepada Allah, lelaki yang hatinya sentiasa terpaut dengan masjid, dua orang yang saling cinta mencintai kerana Allah di mana keduanya berkumpul dan berpisah kerana Allah, seorang lelaki yang diajak oleh wanita rupawan serta berkedudukan tinggi untuk melakukan zina, lalu ia menjawab, “Aku takut kepada Allah”, seseorang yang bersedekah dengan sesuatu sedekah lalu menyembunyikan sedekahnya itu sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang dibelanjakan oleh tangan kanannya, seseorang yang mengingati Allah di tempat yang sunyi lalu mengalir air matanya.”
(Riwayat Abu Daud, Tirmidzi dan Ibnu Majah)

4 comments:

perindu_خلافة said...

seronoknya.. dapat buat perjumpaan keluarga sebesar tuh, rizqan x penah buat lagi, huhuhu excited bila tgk ramai2 org berkumpul ^_^

Fatimah bintun Qamar said...

haah sgt2 best alhamdulilah,2012 nanti ada lagi insyaAllah..rizqan usulkan la dekat parents, sgt bagus, dpt kenal saudara mara yg tak pernah kenal, tambah2 n9 nie ada adat perpatih, ad yg tak faham sgt..huhu

NURILHAM said...

bestnyer!
malangnya tak dpt berada di sana sbb exam..
anyway hope next tyme tarikh dia tak clash ngan exam or anything..

3p4h said...

Oh, itu adamnya.