Monday, March 22, 2010

Koreksi diri

"Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan: Sesungguhnya jika kamu
bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu
mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih." (Ibrahim: 7)

Sahabat-sahabat, sedih tak bila Allah berfirman dalam Al-Quran bahawa kita ini sangat sedikit bersyukur pada-Nya. Lihat sahaja pada tingkah laku kita yang kadang-kadang menunjukkan bahawa kita tidak bersyukur. Sama-sama koreksi diri dan nilai peribadi . Itulah realiti.

Sekarang semua sibuk dengan persiapan peperiksaan akhir semester kedua, Tahun Dua. Bagaimana dengan persiapan menghadap Ilahi, walhal bila-bila sahaja malaikat maut bakal menjemput. Kembali muhasabah. Sedih melihat mereka yang tidak tidur malam stay-up, akibatnya subuh gajah dan bermacam-macam lagi. Ya Allah, kurniakan daku kekuatan untuk menghadapi mereka, ringankan lisanku untuk menegur. Ya Rahman, aku tidak mahu berada dalam keadaan selemah-lemah iman.Allah Knows Best.

Buat semua yang mengenali diri yang dhaif ini, maafkan andai diri ini ada kekhilafan. Diri hanya manusia biasa yang banyak kelemahannya. Semoga berjaya menempuh ujian dunia dan akhirat. Tidak lupa moga diberi kekuatan dan ketabahan menghadapi dugaan yang bermacam-macam bentuk di akhir zaman ini.

Allahu'alam

1 comment:

nurilham7 said...

Ya Allah..dosaku menggunung tinggi..
begitu byk kekhilafan diri..