Tuesday, March 2, 2010

Intuition

Bismillah...

Semalam, semasa berada di dalam kelas Philosophy of Science, agak tertarik dengan kata-kata Ustaz Ibrahim mengenai sumber ilmu, antaranya intuition (gerak hati/ilham/wahyu), bak kata ustaz heart knowledge. Apabila ustaz bertanya mengenai maksud intuition kepada kami, semua membisu. Hati meronta-ronta ingin memberikan jawapan, malangnya gagal. Ya, walaupun pernah belajar mengenai source of knowledge semasa kelas Falsafah dengan ustaz razak dahulu, namun itulah manusia, lupa memanjang. Ilmu tidak melekat dengan baik. Entah dosa apa yang bersarang.Astargfirullah…

Ustaz, if we used to dream about a situation and after two or three weeks, we experience the same thing in our dream, can we consider it as an intuition or people called it Déjà vu?”Saya bertanya, perasaan ingin tahu membuak-buak. Anda juga mungkin mengalaminya bukan. Dan sedar atau tidak kadang-kadang apa yang terjadi dalam mimpi tidak berlaku sepenuhnya di alam realiti. Mimpi adalah suatu yang mistik dan sufistik. Ustaz juga ada menyentuh mengenai dua elemen ini.

Mimpi boleh menjadi suatu tanda dari Allah dan juga mainan syaitan. Apa pun jua mohonlah petunjuk Allah, Raja segala Raja. Di dalam Al-Quran sendiri ada menceritakan kisah mimpi-mimpi para Nabi dan juga Fir’aun sendiri. Sesetengah orang dimuliakan Allah s.w.t dengan diberi beberapa kelebihan antaranya melalui mimpi. Tidak berhajat untuk membicarakan dengan panjang lebar,sekadar agak teruja menulis sesuatu di sini setelah hampir beberapa minggu terbiar. Akhirul kalam, jadilah mereka yang bermanfaat untuk orang lain dan bukan menyusahkan. Allahu’alam.

No comments: