Saturday, July 4, 2009

Kita semua tahu..tapi???

Dari Hudzaifah bin Usaid Al-Ghifari ra, berkata: Rasulullah saw. muncul di tengah-tengah kami pada saat kami saling mengingat-ingat. Rasulullah saw. bertanya, “Apa yang sedang kamu ingat-ingat?” Sahabat menjawab, “Kami mengingat hari kiamat.” Rasulullah saw. bersabda,”Kiamat tidak akan terjadi sebelum engkau melihat 10 tandanya.” Kemudian Rasulullah saw. menyebutkan: Dukhan (kabut asap), Dajjaal, binatang (pandai bicara), matahari terbit dari barat, turunnya Isa as. Ya’juj Ma’juj dan tiga gerhana, gerhana di timur, barat dan Jazirah Arab dan terakhir api yang keluar dari Yaman mengantar manusia ke Mahsyar. (HR Muslim)


Dahulu semasa berada di Tingkatan Lima, saya suka benar membaca buku mengenai Kiamat, saya ada meminjam buku perihal Hari Kiamat, kulitnya berwarna kuning, masih segar lagi di ingatan. Buku setebal buku rujukan Biochemistry itu saya pinjam di perpustakaan sekolah.Sungguh, setiap kali membayangkan apa yang akan terjadi, perasaan gerun dan pelbagai lagi perasaan menyelubungi diri.Sebentar tadi, baru sahaja menerima berita pemergian nenek seorang sahabat ke pangkuan Ilahi.Sebelum ini juga ada menerima berita kematian ramai orang.Sahabat, jika dilihatkan tanda-tanda kiamat kecil itu telah berlaku dan ada yang belum berlaku, dan ini semua merupakan amaran daripada Sang Pencipta agar manusia tidak terus menerus hanyut dengan arus duniawi dan segera bertaubat, namun masih ada yang mengambil mudah. Astargfirullahalazim, moga kita dijauhkan dari menjadi orang sebegini.

Tanda-tanda besar masih belum muncul, dan tanda-tanda kiamatbesar jika muncul satu tanda, maka akan diikuti tanda-tanda yang lainnya. Banyak sungguh dosa dan malaikat maut bila-bila masa kan datang mencabut nyawa ini.Semoga saya tidak leka dengan dunia ini, kerana kita sedia maklum dunia ini hanyalah persinggahan untuk mengumpul bekalan di sana nanti.Amalan di dunia bukan hanya kerana kita inginkan kebahagiaan di sana, tetapi juga kita mahukan keredhaan dariNya.Rahmat dari Yang Esa adalah apa yang kita impikan bukan...


Sedikit perkongsian buat sahabat-sahabat yang disayangi keranaNya...

No comments: