Wednesday, May 21, 2014

Ini kalilah!



Allah..Allah..Sudah menghampiri penghujung Mei. How time flies! Sampaikan tidak sempat berbuat apa-apa, masa dah berlalu begitu sahaja. Betapa pantas masa di akhir zaman ini! Allah, sedihnya sejauh mana saya dan kamu beriman dengan seruan Surah Al-'Asr? Tepuk dada tanya iman!

Mencuri masa sebentar mengemaskini blog. Boleh pula sedang menyiapkan writing chapter 4 terfikir nak mengemaskini teratak The Caliph. Sambil ditemani mineral coffee dengan campuran satu sudu vico memang lazat dan membakar semangat untuk menulis.Haha. Mineral coffee dengan kandungan garam buluh, no caffeine sebab kandungannya telah dineutralkan oleh garam buluh. Pencinta kopi tetapi yang selalu gastrik dan migrain, this coffee suits you! InshaAllah! Eh jadi promoter pula. 

Ingatlah yang menyembuhkan Allah jua, makanlah apa pun kalau doa dan tawakal zero, sia-sia apa yang kita makan atau minum. Sihat untuk ibadah yang berkualiti bukan ibadah tonggang terbalik, macam patukan ayam. Khusyuk itu idaman kita semua dan moga Allah redha! Kita bimbang solat kita di akhirat kelak dicampak semula kepada kita dek kerana solat sekadar memenuhi waktu solat. 

Kita nak berjumpa dengan-Nya dalam keadaan sopan, dalam keadaan meminta-minta. Paling dinantikan sujud terakhir dalam solat dan selepas solat. You may ask Him everything, yes everything. Doalah yang baik-baik dan mintalah banyak-banyak dan pastikan relevan dan spesifik! Sebab Allah Maha Kaya, Maha Pemurah dan Penyayang pula tu!

Psssst. Lepas solat rajin-rajin sedekah Al-Fatihah untuk suami kita, isteri, anak-anak, mak ayah dan semua kaum muslimin dan muslimat.

Ayah is away. Went to Gombak for meeting, and ummi is happily writing with Humaira yang tengah tidur tapi dah bangun sambil suruh ummi berhenti menulis. Anak oh anak. Amanah Allah yang cukup indah, cukup buat kita risau kerana salah satu amanah yang akan disoal di akhirat kelak. Pasti. Dan didikan kita yang membuatkan anak ini membesar dengan baik. Semoga Khadijah Humaira jadi anak solehah, anak yang taat perintah Allah dan Rasul, perintah ummi ayah dan berbakti untuk agama. Doa yang acap kali dilafaz sepanjang mengandungkannya. Moga Allah makbulkan! Ameen!

Ok, back to my writing, am now in Chapter 4. I can say about 50% towards the end of chapter 4 before I proceed with Chapter 5! Allah semoga dipermudahkan. Doakan saya kawan-kawan. Biarlah dengan ilmu ini asbab untuk saya terus berbakti untuk agama, untuk ummat. Mudah-mudahan semuanya kerana Dia. Kena perbaharui niat selalu. InshaAllah. Doakan saya sahabat-sahabat.



Ok lah, Humaira si kecil ni dah nak masuk 5 bulan. Anak ummi ni dah suka membebel-bebel comel gitu. Haih anak, memang sesuai Allah sebut dalam Al-Quran yang kamu ni ujian. Hurm, jom sama-sama didik anak ikut sunnah sejak kecil. Perlu bermula dengan ummi dan ayahnya. Bak kata Ustaz Was Asrul sampai nanti anak akan tanya mak ayahnya, "Kalau buat macam ni sunnah tak?"...MashaAllah tabarakallah!!!

Pesanan seorang ustaz, usah salahkan mak ayah kita kenapa tidak didik kita begini dan begitu, kerana mereka didik kita berdasarkan pengalaman yang mereka ada. Dan untuk kita pula, usah malas mencari. Carilah dan cipta peluang dengan keluarga baru anda, inshaAllah jom sama-sama. For things to change you must change yourself first.


3 comments:

Tengkubutang said...

Haii.. Cakkk..
teman follow sini yea, follower no.82
jemput follow me back yea..
leh kita saling kunjung-mengunjung nanti.. =)

http://tengkubutang.blogspot.com/

kalau minat kucen boleh gak follow blog
kedua teman ni yea..

http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

Tengkubutang said...

bersalin kat mana? ok tak temapat tu.. heeee saja tanya nak tau citer..

Fatimah bintun Qamar said...

bersalin di an nur bangi..superb perkhidmatannya, dr pun islamik;)