Friday, September 25, 2009

Retorikkah?

Alhamdulillah, nikmat rasanya solat berjemaah bersama keluarga sebentar tadi. Bertambah gembira melihat perubahan adik-adik kecil yang kian menjaga solatnya. Segala puji bagi Allah, Maha Pemberi nikmat yang tiada pernah henti kepada keluarga kami. Doa setiap hari yang dipanjatkan pada Ilahi akhirnya terkabul jua, segala apa yang diminta sejak akhir-akhir ini sudah termakbul, semuanya dapat saya lihat pada Ramadhan yang lalu.Hanya Dia yang tahu betapa diri ini sangat berterima kasih padaNya.

Terima kasih juga kepada sahabat-sahabat yang datang ke rumah.Sewaktu kedatangan mereka, abah dan abang tiada di rumah kerana ada bacaan yassin di surau, mungkin lain hari kalian boleh bertemu dengan mereka.Dua tiga hari ini mak tidak henti-henti duduk di dapur dan sekarang masanya untuk dia berehat.Bila pulang ke kampung saudara mara ada yang bercakap bahawa betapa bertuahnya mak mempunyai anak yang ramai, boleh disuruh itu dan ini, setiap seorang pasti ada tugasnya. Sedih melihat rancangan di TV3, seorang ibu yang mempunyai anak seramai 13 orang dan kematian suami sewaktu anak-anak telah besar.

Anak-anak kesemuanya dihantar untuk belajar agama. Kagum dengan ketabahannya,dia sangat mementingkan agama dalam mendidik anak. Ya, sememangnya itu yang diperlukan dalam sebuah keluarga Muslim.Mungkin tidak terasa sangat kesusahan kerana anak-anak semua sudah besar-besar. Semuanya dihantar belajar di Mesir dalam bidang agama. Lebih baik sekiranya seorang anak itu pakar dalam semua bidang dan pada yang sama menjadi seorang yang arif dalam ilmu agama dan boleh bercakap mengenai Islam.Teringat pula kata-kata abang sewaktu di kampung, ingin melihat sama ada anak itu adalah bala atau tidak kepada ibu bapanya, lihatlah dia yang sekarang. Allahu’alam.

Buat insan yang membaca entri ini, kita ini hamba yang jarang mensyukuri nikmatNya, lihatlah dan nilai setiap perbuatan kalian adakah menunjukkan kalian bersyukur padaNya, jika ya Alhamdulillah, jika tidak banyakkan istighfar.Setiap kata-kata menuntut diri untuk melaksanakannya, bukan sekadar kata-kata retorik di laman ini,lebih-lebih lagi yang mengaku dirinya dai'e ilallah...Allah lebih Mengetahui siapa diri kita dan Dia yang berhak ke atas setiap hamba-hambaNya.

Allahu’alam


No comments: