Sunday, September 13, 2009

Anugerah teristimewa

Barang siapa menunaikan ibadat pada malam al-Qadr dengan penuh keimanan dan pengharapan, Allah akan mengampunkan segala dosa yang sudah dilakukannya(Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Hakikatnya tiada sesiapa yang mengetahui bilakah malam lailatul qadr itu, hatta Nabi Muhammad s.a.w sendiri tidak mengetahuinya. Disebabkan umur umat Nabi Muhammad tidak panjang, iaitu hanya dalam lingkungan 60 ke 70 tahun, maka anugerah teristimewa dari Ilahi buat umat Nabi Muhammad s.a.w, yakni malam lailatul qadr, malam yang penuh dengan barakah dan ibadat pada malam tersebut ibarat beribadat selama 1000 bulan. Subhanallah...

Malam lailatul qadar lebih baik daripada seribu bulan(al-Qadr, ayat ketiga).

Kebaikan dan fadhilat-fadhilat yang terkandung di dalam bulan Ramadhan sangat banyak, tinggal lagi mahu memilikinya demi menggapai redha Ilahi atau tidak, jika masih bermalas-malasan hanya dengan berdoa lupakanlah sahaja.Andai yang berusia mampu bangun malam demi melahirkan rasa syukurnya pada Sang Pencipta, apatah lagi kita yang muda ini?Jika mampu study sehingga ke pagi, sembang kosong sehingga lewat mampu, apakah tidak mampu melakukan ibadat yang satu ini?

Koreksi diri nilailah peribadi kita, semoga tulisan ini dijadikan pedoman bersama agar kitalah hambaNya yang mensyukuri nikmatNya yang tidak terhitung. Fasa ketiga ini manfaatkan sepenuhnya dan semoga Allah menerima setiap amalan kita dan mengampunkan dosa kita yang banyak ini.

Ya Ramadhan, kau bakal meninggalkan kami, semoga Allah mempertemukan kami denganmu sekali lagi...Ameen ya Rabbal 'Alamin..

Ramadhan Kareem...

Allahu Akram...

No comments: