Wednesday, October 31, 2012

Answer their call

Bencana alam.

Peperangan di sana sini.

Pembunuhan, gejala sosial yang kian runcing. Jika disenaraikan masalah-masalah dunia pasti tidak akan pernah habis. Bukan sekadar melihatnya sebagai suatu tanda kiamat yang dijanjikan-Nya tetapi bertanya pada diri kita apa usaha kita sebagai umat Islam.

Pergaduhan ummat kian parah. Bagai bukan lagi orang Islam. Tiada lagi rasa gentar dengan kalam Allah, gentar dengan seksaan Ilahi  di akhirat kelak. Allah Allah..

Apabila ulama sudah tidak lag bersuara, hati mula bimbang dengan ulama su’, ulama yang mempergunakan agama. Nau’zubillah min zalik. Gelisah resah hati tatkala ilmuwan dan tokoh Islam satu persatu meninggalkan dunia yang fana. Bumi seakan redha dengan pemergian mereka, manusia yang alpa terus hanyut, manusia yang sedar mungkin selesa dengan keadaan mereka.

Jika benar ini ujian-Nya dan sudah pasti ujian dari Yang Esa, pasti Dia mahu melihat dan mahu menapis mereka yang benar-benar beriman. Apakah kita tergolong dalam golongan tersebut?
Syria, Lebanon, Iraq, Palestin, Sri Lanka, Selatan Thailand, Myanmar dan seluruh umat Islam di dunia. Doa sentiasa ada buat kalian.

Anak itu mencari-cari ibunya. Di satu sudut lagi anak kecil itu menangis sambil menggoncang-goncang tubuh ibunya. “Ibu, ibu bangunlah ibu..Ibu, adik takut!”. Allahu air mata mula membasahi pipi.

Pipinya bersalut dengan debu-debu tanah, pakaiannya compang camping, badan pula kurus sehingga menampakkan tulang di badan dan kakinya. Pastinya sudah lama tidak menjamah makanan, mungkin hanya meneguk air yang jarang-jarang sekali ada. Hanya berkaki ayam. Matanya sudah cukup untuk menceritakan segalanya.

Malam dan siangnya serupa. Gelap atau cerah tetap menanti sebuah harapan. Kecil sungguh cita-cita andai malamnya hanya memikirkan hal diri sendiri. Bukankah duduk sejenak memikirkan masalah ummat lebih baik daripada beribadah siang dan malam tanpa secebis ingatan buat ummat. Ingatan buat ummat ini juga ibadah!
Azam ditanam, kelak pasti musuh akan dihancurkan. 

Tiada lagi azam seperti anak-anak di Malaysia yang diasak dengan permainan video, hiburan dan juga gula-gula. Pastikan apabila kalian sudah mempunyai anak, didik anak tersebut sejak kecil untuk kenal siapa Allah dan Rasul. Didik mereka dengan Al-Quran. Minimakan hiburan sebaik mungkin, biar cintanya kepada Allah, Rasul dan para sahabat sudah berputik sejak kecil sehingga tidak punya nafsu buas dengan dunia. Matlamatnya akhirat!

Ya Allah, kau lindungilah mereka, kau jauhkan aku dari keselesaan yang melampau, tambahkan rasa syukurku Ya Allah, jangan kau palingkan diri ini dariMu Ya Allah. Bantulah umat Islam seluruh dunia, kuatkan hati mereka untuk hadapi dugaanMu Ya Rahman. Sungguh, Engkau lebih tahu dan aku sama sekali tidak tahu Ya Allah.

Ya Allah andai aku leka kau tegurlah, Kau sedarkanlah aku YA Allah. Ampunkan dosa-dosa kami dan janganlah kau hijab doa kami, jangan kau haling hidayah dari sampai kepada orang lain dek kerana dosa kami. Tuntun kami ke jalanMu Ya Allah.

Ummat kian parah. Semoga ilmu yang dituntut ini membawa kepada cinta kepada-Nya. Sungguh saya rindu turun ke lapangan mendidik masyarakat dan yang pasti didikan kepada keluarga terdekat juga harus diberi perhatian.

Israel, Yahudi dan yang sekutu dengannya. Ketahuilah bahawa kalian pasti menerima balasan di akhirat kelak. Benci kalian kerana Allah!

No comments: