Thursday, September 24, 2009

Kita hamba

Salam'alaik, semoga madrasah Ramadhan yang lalu benar2 menjadi medan muhasabah diri dan sama2 kita teruskan amalan yang kita lakukan, semuanya demi menggapai redhaNya, kitalah insan yang hakikatnya hamba.Sesungguhnya rindu pada Ramadhan tidak akan pernah pudar, diri merasakan Ramadhan yang telah berlalu sangat bermakna berbanding Ramadhan yang sebelumnya. Alhamdulillah.

Alhamdulillah bangun untuk solat subuh pagi tadi, sesak nafas malam tadi sudah tiada, mungkin disebabkan bam yang digunakan malam tadi dan tanpa izinNya bam tersebut tidak akan dapat membantu. Begitu jugalah pergantungan kita, kadang2 hidup kita terlampau bergantung pada sesuatu benda sehingga lupa menyandarkan segalanya pada Yang Esa.Astargfirullahalazim..

Tertarik dengan lirik "Kita Hamba" dendangan kumpulan nasyid yang diminati sejak dari kecil lagi, Raihan...Apabila direnung kembali, sememangnya kita ini hamba yang sering sahaja leka dan lalai,bila susah mencari Tuhan , bila senang lupakan Tuhan, jadilah kita hamba yang mengingatiNya dalam keadaan susah dan senang...


Kita adalah hamba yang
dihidupkan buat sementara
Kita adalah insan yang
hakikatnya adalah hamba
Tapi mengapa sering kita
tangguhkan perintah waktu
untuk menyembahnya
Tapi mengapa kita selalu leka
dengan kewajipan sebagai hamba
Sedangkan Tuhan tak pernah
lupa untuk mencurahkan segala nikmatnya
Bahkan Tuhan Maha
pengampun di atas segala dosa
yang dilakukan
Bagi mereka yang insaf dan
mahu bertaubat
Bangunlah di tengah malam
Untuk bermunajat merintih kepadaNya
Pohonlah kasih sayangNya
agar selamat dunia dan akhirat
Bagi mereka yang insaf dan
mahu bertaubat.

No comments: